گروه نرم افزاری سازه حساب

آموزش و معرفی نرم افزار های حسابداری تخصصی

گروه نرم افزاری سازه حساب

آموزش و معرفی نرم افزار های حسابداری تخصصی

تعدیلات‌ سنواتی‌

براساس استانداردهای حسابداری ایران، تعدیلات‌ سنواتی‌ یعنی‌ اقلام‌ مربوط‌ به‌ سنوات‌ قبل‌ که‌ در تعدیل‌ مانده‌ سود (زیان‌) انباشته‌ ابتدای‌ دوره‌ منظور می‌گردد، به‌ اقلامی‌ محدود می‌شود که‌ از تغییر در رویه‌ حسابداری و اصلاح‌ اشتباه  ناشی‌ گردد.

اثر تعدیلات‌ سنواتی‌ باید از طریق‌ اصلاح‌ مانده‌ سود (زیان‌) انباشته‌ ابتدای‌ دوره‌ در صورت­های‌ مالی‌ منعکس‌ گردد.

اقلام‌ مقایسه‌ای‌ صورت­های‌ مالی‌ نیز باید ارائه‌­ی مجدد شود، مگر آنکه‌ این‌ امر عملی‌ نباشد. در چنین‌ شرایطی‌ موضوع‌ باید در یادداشت­های‌ توضیحی‌ افشا شود. همچنین‌ میزان‌ و ماهیت‌ اقلام‌ تشکیل‌دهنده‌ تعدیلات‌ سنواتی‌ و دلایل‌ توجیهی‌ تغییر در رویه‌­ی حسابداری‌ و همچنین‌ این‌ امر که‌ اقلام‌ مقایسه‌ای‌ صورت­های‌ مالی‌ ارائه‌­ی مجدد شده‌ است‌ (یا عملی‌ نبودن‌ ارائه‌ مجدد) باید در یادداشت­های‌ توضیحی‌ افشا گردد.

برای دیدن ادامه مطلب بر روی لینک کلیک کنید: تعدیلات‌ سنواتی‌

مغایرت بانکی و نحوه تهیه آن

صورت مغایرت بانکی لیستی است که در مقاطع مختلف توسط دارندگان حساب بانکی تهیه و موارد مغایرت و اختلاف بین اسناد حسابداری صادره توسط آنها و اسناد حسابداری توسط بانک (بابت واریز، برداشت یا پرداخت وجه) در آن منعکس و پیگیری لازم جهت رفع موارد اختلافی (اقلام باز) بین مانده حساب بانک نزد دفاتر موسسه و مانده حساب نزد بانک صورت می‌گیرد.

براى تهیه صورت مغایرت بانکی به ترتیب باید اقدامات زیر صورت گیرد:

  1. اقلام مندرج در ستون بستانکار صورت حساب بانک با اقلام مندرج در ستون بدهکار بانک در دفتر موسسه و همچنین اقلام مندرج در ستون بدهکار صورت حساب بانک با اقلام مندرج در ستون بستانکار حساب بانک در دفاتر موسسه عینا مطابقت گردد
برای دیدن ادامه مطلب بر روی لینک کلیک کنید: مغایرت بانکی و نحوه تهیه آن

سر قفلی چند نوع دارد؟

بسیار سردر مغازه‌ها و در آگهی‌های فروش مغازه دیده‌ایم که نوشته شده سرقفلی مغازه به فروش می‌رسد و احتمالا برای شما هم سوال شده سرقفلی چیست و چه تفاوتی با مالکیت دارد به صورت کلی دو نوع سر قفلی در حال حاضر بین بازاریان و کسبه و اصناف وجود دارد.

نوع اول: سرقفلی که از حق کسب و پیشه حاصل شده است. این نوع سرقفلی که ریشه در حق کسب و پیشه حاصل از قراردادهای اجاره قدیمی ( اجاره های قبل از ۷۶) دارد در واقع حقوق قانونی مستاجر سابق یک محل است که دست به دست واگذار می‌شود و در میان عامه مردم سرقفلی نام گرفته است.

نوع دوم: سرقفلی واقعی: این نوع سر قفلی در واقع حاصل حق کسب و پیشه یا اجاره‌های سابق نیست. بلکه در این نوع سرقفلی، مالک مغازه بدون اینکه ملک خود را واگذار کند سرقفلی ملک (حق کسب و کار در ملک) را به مدت نامحدود با اجاره ماهیانه با شرایط خاص به فردی واگذار می کند.

برای دیدن ادامه مطلب بر روی لینک کلیک کنید: سر قفلی چند نوع دارد؟