گروه نرم افزاری سازه حساب

آموزش و معرفی نرم افزار های حسابداری تخصصی

گروه نرم افزاری سازه حساب

آموزش و معرفی نرم افزار های حسابداری تخصصی

مروری بر ادغام و اکتساب شرکت ها

ادغام و تصاحب (Merge & Acquisition) از موضوعات با اهمیت و استراتژیک زمینه تامین مالی بشمار می‌رود. در ادامه به بررسی کلی اهمیت و آمار ادغام و اکتساب ، ویژگی شرکت‌های موفق در این زمینه می‌پردازیم.

دلایل گرایش به ادغام و اکتساب

از سال ۲۰۱۱ میلادی به بعد به دلیل افزایش فشارهای اقتصادی بر کسب و کارها و مشکلات شدید نقدینگی، مدیران و مالکان بنگاه‌های اقتصادی غالبا درگیر معاملات و پیشنهادات تحصیل و ادغام می‌شوند.
برخی کسب و کارها به دنبال تامین منابع مالی مورد نیاز برای حفظ بقاء خود و برخی کسب و کارها نیز به دنبال سرمایه گذاری و سودآوری بیشتر و شراکت در کسب و کارهای دیگر هستند تا با یک اقدام استراتژیک مناسب در راستای اهداف کسب و کارخود و ایجاد سینرژی در درازمدت، بر قدرت تجاری خود بیفزایند.

مدیریت استراتژیک سازمان از بنیان با چهار موضوع کلیدی رو به رو است:

  1. تنوع بخشی (Diversification)
  2. هماهنگی و هم افزایی بین واحدها (Coordination and synergy)
  3. ادغام و اکتساب (Merger & Acquisition)
  4. خروج (Exit)

ایجاد راهکار برای هر کدام از این حوزه‌ها موضوعی به شدت بین رشته‌ای (interdisciplinary) است.

ادغام چیست؟

ادغام زمانی اتفاق می‌افتد که دو شرکت تمایل به ترکیب یکدیگر و تشکیل ساختار جدید داشته باشند. در واقع، ادغام تراکنشی است که در آن دو بنگاه با توافق یکدیگر با هم ترکیب شده و عملیات کاری خود را ادغام می کنند. در این فرآیند شرکت‌ها از طریق در اختیار گرفتن مالکیت شرکت دیگر، آن را تحت کنترل در می‌آورند.

شرکت‌ها به لحاظ ماهیت به صورت‌های مختلف با یکدیگر ادغام می‌شوند که متداول‌ترین آنها عبارتند از:

ادغام ساده

این شیوه عمدتاً از طریق ترکیب دو یا چند شرکت سهامی و تشکیل یک شرکت واحد انجام می‌شود. در عمل، ادغام ساده قراردادی است که به موجب آن یک شرکت سهامی شرکت سهامی دیگر را جذب می‌کند. شرکت ادغام کننده کلیه دارایی‌ها و اموال شرکت هدف را تملک می‌کند و نیز مسئولیت کلیه دیون و تعهدات شرکت را می‌پذیرد.


برای دیدن ادامه مطلب بر روی لینک کلیک کنید:  مروری بر ادغام و اکتساب شرکت ها

انواع بازار را بشناسید

بورس اوراق بهادار به عنوان قسمتی از بازار سرمایه‌ ای، مورد توجه کثیری از سرمایه‌گذاران بوده و از اهمیت بسزایی برخوردار است. لذا نیاز است تا بسیار کوتاه، انواع بازار بررسی شود.

در مطلب پیش‌رو بازار در دو دسته کلی بازار پول و بازار سرمایه تعریف شده و در بازار سرمایه نیز به توضیح بازار اولیه و ثانویه پرداخته می‌شود.

بازار:

در علم اقتصاد تعاریف متعددی برای بازار ارائه شده است.

در تعاریف اولیه، بازار به یک مکان فیزیکى گفته میشد که خریداران و فروشندگان براى مبادله کالا و خدمات درآن دور هم جمع مى‌شدند.

اما در تعاریف بعدی چنین بیان شد که بازار نباید لزوماً وجود فیزیکی داشته باشد و فضای مشخصی را در بر گرفته باشد، در حقیقت بازار شامل تمام خریداران و فروشندگانى است که در حال دادوستد کالاها یا خدمات خاصى هستند. برای مثال بازار معاملات سهام در سطح جهانی، بازاری است که عملیات خرید و فروش در آن از طریق شبکه­ های مخابراتی بین المللی صورت می پذیرد و مکان معینی ندارد. در حقیقت بازار یک مکانیزم است این امکان را به خریداران و فروشندگان می دهد تا به معامله دارایی های خود بپردازند. این دارایی ممکن است فیزیکی (مانند املاک) یا مالی (مانند اوراق بهادار) باشد.

بر اساس تعریف دومنیک سالواتوره بازار مکان و یا موقعیتی است که در آن خریداران و فروشندگان، کالا، خدمات و منابع را خرید و فروش می‌کنند. برای هر کالا، خدمت یا منبع که قابلیت معامله داشته باشد، بازاری وجود دارد. در تعریف سالواتوره هم مشاهده می‌شود که بازار می‌تواند یک محل مادی و فیزیکی باشد یا آنکه موقعیتی برای انجام معامله باشد.


برای دیدن ادامه مطلب بر روی لینک کلیک کنید: انواع بازار را بشناسید

نسبت جاری در حسابداری

با بررسی نسبت های مالی، سرمایه گذاران می توانند از ثبات و وضعیت بازپرداخت ها و روند مالی شرکت ها مطلع شوند. یکی از این نسبت های مالی، نسبت های نقدینگی است که به دو بخش نسبت آنی و نسبت جاری تقسیم می شود. در این گزارش به طور مفصل درباره این دو نسبت توضیح می دهیم.

نسبت نقدینگی

در ابتدا بهتر است یک توضیح کوتاهی درباره نسبت نقدینگی بدهیم. نسبت نقدینگی (Liquidity Ratio) یکی از نسبت های مالی است که از نسبت دارایی های نقد به بدهی های جاری به دست می آید که البته این نسبت نقدینگی به دو بخش نسبت آنی و نسبت جاری تقسیم می شود.

با تحلیل نسبت های نقدینگی می توانید توانایی شرکت در بازپرداخت بدهی ها و توانایی عمل کردن به تعهدات کوتاه مدت یک شرکت مطلع شوید.

نسبت جاری

نسبت جاری (Current ratio) یکی از نسبت های مالی در بخش نسبت های نقدینگی است که از تقسیم دارایی های جاری بر بدهی های جاری به دست می آید. این نسبت میزان توانایی شرکت در بازپرداخت بدهی‌های  کوتاه مدت را به شما می گوید. عددی که از عملیات نسبت جاری به دست می آید باید نزدیک به عدد ۱ باشد، اگر این عدد خیلی کم تر از یک باشد نشان دهنده این است که شرکت در بازپرداخت بدهی های خود ممکن است به مشکل بخورد و اگر همین امروز شرکت بخواهد بدهی های خود را پرداخت کند، توانایی انجام این کار را ندارد، البته این به معنای ورشکستگی شرکت نیست، بلکه این نسبت ها فقط می تواند اطلاع دهنده وضعیت شرکت به سهامداران باشد.


برای دیدن ادامه مطلب بر روی لینک کلیک کنید: نسبت جاری در حسابداری

آشنایی با تاریخچه بورس

تاریخچه پیدایش واژه بورس به قرن پانزدهم میلادی بازمی‌گردد. در آن زمان، بازرگانان و کسبه‌ شهری در شمال غربی بلژیک، در مقابل خانه‌ بزرگ‌زاده‌ای به نام "واندِر بورس" جمع می‌شدند و به خرید و فروش کالاهای خود براساس حراج می‌پرداختند.

پیشینه‌ تاریخی واژه بورس

واژه “بورس” مانند هر کلمه‌ای، دارای یک پیشینه‌ تاریخی است. برای مثال واژه‌ بانک از آنجا پدید آمد که در اروپا افراد برای انجام مبادلات پولی خود روی نیمکت‌ های میدان‌های قدیمی شهر می‌نشستند و پول‌های خود را مبادله می‌کردند.

ازآنجا که لغت “بَنک” در زبان ایتالیایی به معنی نیمکت است، بعدها مراکزی که وظیفه‌ انجام مبادلات پولی را بر عهده گرفتند به بانک معروف شدند.

به اعتقاد اغلب کارشناسان، تاریخچه پیدایش واژه بورس هم به قرن پانزدهم میلادی بازمی‌گردد. در آن زمان، بازرگانان و کسبه‌ شهری به نام بورُوژ (Bruges) در شمال غربی بلژیک، در میدانی به نام تِربورس (TerBeurze) در مقابل خانه‌ بزرگ‌زاده‌ای به نام “واندِر بورس” جمع می‌شدند و به خرید و فروش کالاهای خود بر اساس حراج می‌پرداختند.

از آن تاریخ به بعد مکان‌هایی که مردم در آنجا به حراج کالا اقدام می‌کردند و به‌تدریج شکل پیشرفته تر  و مسقف به خود گرفت، به بورس می‌گفتند.

در آن زمان، این مکان‌ها از نظم و انضباط خاصی برخوردار نبود و هر کسی می‌توانست در آنجا به فعالیت‌ بپردازد، اما به‌مرور زمان و رفته‌ رفته، نظم و انضباط خاصی در این مکان‌ها حاکم شد؛ به‌نحوی‌ که پس از مدتی، فقط بازرگانان، صرافان و دلالان بودند که اجازه داشتند در این مکان‌ها خرید و فروش کنند.

درگذر زمان، تالارهای مسقف بورس شکل گرفت و بازرگانان که تا پیش از آن، در هوای آزاد خرید و فروش می‌کردند، برای خرید و فروش به این تالارها می‌رفتند.


برای دیدن ادامه مطلب بر روی لینک کلیک کنید: آشنایی با تاریخچه بورس

افزایش سقف پوشش بیمه چه‌ زمانی عاقلانه است؟

سقف پوشش بیمه شخص ثالث را چقدر در نظر بگیریم؟ این پرسشی است که شاید هنگام خرید یا تمدید بیمه‌ نامه شخص ثالث به ذهن شما هم رسیده باشد. این روز‌ها ماشین‌ ها ارزشمندتر و قطعاتشان گران‌تر شده است.


برای همین اگر خدایی نکرده با یک ماشین دیگر تصادف کنید، مبلغ خسارت خیلی بیشتر از قبل خواهد بود. بیمه شخص ثالث در حالت پایه تا سقف ۹ میلیون تومان خسارت‌هایی که به ماشین‌های دیگر وارد می‌کنید را بر عهده می‌گیرد. اگر مبلغ خسارت بیشتر از ۹ میلیون تومان باشد، مابه‌تفاوت آن را باید از جیب خودتان پرداخت کنید. مگر اینکه سقف پوشش بیمه شخص ثالث را بالا برده باشید.


طبق قانون شما تا ۱۸۰ میلیون تومان در برابر خسارتی که به ماشین‌های دیگر وارد می‌کنید مسئولید. در نتیجه سقف پوشش حق بیمه شخص ثالث از ۹ میلیون تا ۱۸۰ میلیون تومان قابل افزایش است. در این گزارش با پاسخ به چند سوال و بررسی چند نکته متوجه خواهید شد که تا چه حد لازم است به فکر بالا بردن سقف پوشش حق بیمه شخص ثالث باشید.


پنج سوالی که باید از خودتان بپرسید

ما به هیچ شکل نمی‌توانیم در تعیین نرخ کمکتان کنیم، اما با پاسخ دادن به پنج سوال خودتان متوجه خواهید شد که در چه صورتی بالا بردن سقف پوشش بیمه شخص ثالث اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. البته شاید در این بین سوالات دیگری هم به ذهنتان برسد که بتواند شما را در مورد تعیین سقف پوشش بیمه شخص ثالث کمک کند.


برای دیدن ادامه مطلب بر روی لینک کلیک کنید: افزایش سقف پوشش بیمه چه‌ زمانی عاقلانه است؟