گروه نرم افزاری سازه حساب

آموزش و معرفی نرم افزار های حسابداری تخصصی

گروه نرم افزاری سازه حساب

آموزش و معرفی نرم افزار های حسابداری تخصصی

صورت جریان وجوه نقد و فواید آن

به طور کلی در حسابداری صورت های مالی به 4 دسته ی ترازنامه، صورت سود وزیان، صورت سود وزیان جامع و صورت جریان وجوه نقد دسته بندی میشوند.

در ایران صورتهای مالی تاپیش از انقلاب تنها محدود به ترازنامه ،صورت سود و زیان و صورت سود وزیان انباشته بود. از آنجا که صورت سود وزیان برمبنای حسابداری تعهدی است، ممکن است سود خالص جریان نقد عملیات را به خوبی نشان ندهد وگاهی ممکن است شرکت سود خالص و رو به رشد داشته باشد ولی به دلیل عدم توانایی درایجاد جریان نقد دچار مشکل اساسی و ورشکستگی شود که برای رفع این مشکلات از صورت جریان وجوه نقد که براساس مبنای نقدی تهیه میشود  استفاده شده است و یکی از گزارش های مالی سه ماهه است که هر شرکت سهامی در بورس موظف به گزارش آن است.

صورت جریان وجوه نقد چه چیزی را نشان می دهد

این گزارش اطلاعات اضافی مربوط به کلیه ی جریانهای نقدی ای که یک شرکت برای عملیات جاری خودو سرمایه گذاری دریافت می کند و به علاوه همه ی جریان های خروجی پول را که برای فعالیت های تجاری وسرمایه گذاری در یک بازه ی زمانی انجام میشود را نشان می دهد.

این صورت علل تغییرات وجه نقد وشبه نقد و خلاصه ای از فعالیت های سرمایه گذاری،عملیاتی و تامین مالی را طی یک بازه ی  زمانی ارائه می دهد.

صورت جریان وجوه نقد به ما نشان میدهد که چه مقدار وجه نقد در طی دوره ی حسابداری در یک سازمان ایجاد ومصرف شده است ونیز آنهارا بر حسب نوع فعالیت سازمان طبقه بندی میکند.

برای دیدن ادامه مطلب بر روی لینک کلیک کنید: صورت جریان وجوه نقد و فواید آن

بیمه اجباری با دو پوشش متفاوت

بیمه موسوم به بیمه شخص ثالث که براساس قانون بیمه اجباری صادر می‌شود، دارای دو پوشش برای خسارات بدنی می‌باشد. یکی برای اشخاص ثالث که از خودروی مزبور آسیب می‌بینند و دیگری برای خود راننده مقصر خودرو.

علت تفکیک و جدایی این پوشش‌ها به طبیعت و جوهره مسئولیت راننده خودرو بر می‌گردد. به این ترتیب که یک شخص می‌تواند در مقابل اشخاص دیگر مسئول شناخته شود ولی از نظر منطقی و قانونی نمی‌تواند در مقابل خودش مسئول باشد.

مثلا اگر فردی باعث ورود آسیب بدنی به خودش بشود، نمی‌تواند از کسی مطالبه دیه یا خسارات جانی کند. به همین دلیل بیمه شخص ثالث که یک بیمه‌نامه مسئولیت است خسارات وارده به اشخاص ثالث را جبران می‌کند اما به دلایل مختلف -از جمله جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی برای راننده یا خانواده وی- برای جبران خسارت راننده مقصر هم نیاز به یک بیمه‌نامه اضافی به نام بیمه حوادث احساس می‌شد که قانون بیمه اجباری سال ۱۳۹۵ در ماده ۳ آن را پیش‌بینی کرده است.


برای دیدن ادامه مطلب بر روی لینک کلیک کنید: بیمه اجباری با دو پوشش متفاوت

راهنمای دریافت گواهی ارزش افزوده

گواهی ارزش افزوده همانند همه گواهینامه های صادر شده در دستگاه های مختلف یک نوع مجوز می باشد با این تفاوت که این مجوز برای انجام امور مالی و کارهای مربوط به ارزش افزوده صادر میشود . گواهی VAT در یک برگه A5 صادر شده و متولی صدور آن سازمان امور مالیاتی می باشد .

این گواهینامه مجوز دریافت مالیات بر ارزش افزوده توسط فروشندگان از خریداران است و خریداران باید در زمان پرداخت آن این گواهینامه را از خریدار درخواست نمایند . ارزش افزوده تفاوت قیمتی بین کالای خریداری شده و همان کالا در هنگام فروش است .

پرداخت عوارض و ارزش افزوده ، تکلیف قانونی کلیه مودیان مشمول مالیات است و تنها اشخاص حقیقی یا حقوقی که طبق قانون مالیات بر ارزش افزوده ، از پرداخت این عوارض معاف شده اند (مثل ناشران و دانشگاه ها و مراکز آموزشی و درمانی و . . . ) بقیه فعالان کسب و کار، اعم از خریدار و فروشنده طبق ضوابط قانونی، می بایست مالیات بر ارزش افزوده را وصول و آن را به حساب سازمان امور مالیاتی وزارت اقتصاد و دارایی واریز کنند تا مشمول جرایم مربوطه نشوند.

برای دیدن ادامه مطلب بر روی لینک کلیک کنید: راهنمای دریافت گواهی ارزش افزوده

طلای کم اجرت و دست دوم خوب است یا بد؟

به تدریج با صعودی شدن قیمت طلا، خریدهای متداول هم کاهش یافت و دیگر کمتر کسی به جز موارد ضروری و مناسبتی به فکر خرید طلا می‌افتاد. این بود که نظرها تغییر کرد و به سمت و سوی طلای کم اجرت معطوف شد و خریداران معمولی طلا ترجیح دادند به‌جای زرق و برق آن به بالا بردن وزن خرید خود توجه کنند.


اما خرید طلای بی‌اجرت هم داستان خودش را دارد و کمتر کسی دقیقاً می‌داند طلای بی‌اجرت با چه روش و معیاری، توزین وخرید و فروش می‌شود. چند روز قبل برای خرید یک قطعه کوچک طلای کم اجرت وارد طلافروشی شدم و فروشنده بعد از کسب اطمینان از خرید من، آن را از ویترین در آورد و شروع به توزین و محاسبه کرد. محو تماشای انگشتان طلافروش بودم که با سرعت و بی‌درنگ روی اعداد ماشین حساب، بالا و پایین می‌رفت و خودش هم زیر لب مشغول زمزمه و حساب و کتاب بود.

سرانجام قیمتی به من گفت که تفاوت زیادی با طلای دست اول یا نو نداشت! علت را جویا شدم که آنقدر از درصد و کارمزد و وزن و عیار و وضعیت اقتصادی و بازار و تورم و تحریم گفت که ترجیح دادم با یک عذرخواهی طلافروشی را ترک کنم.

برای دیدن ادامه مطلب بر روی لینک کلیک کنید: طلای کم اجرت و دست دوم خوب است یا بد؟

انواع اندوخته ها در حسابداری

منظور از اندوخته ها در حسابداری یعنی اندوخته بخشی از سود خالص هر شرکت است که به دلایل الزامات قانونی، تصمیمات هیئت مدیره یا مجامع عمومی شرکتها، برنامه های توسعه شرکت و … کنار گذاشته می‎شود.

با کنار گذاشتن سود خالص عملا سود قابل تقسیم کمتری بین سهامداران توزیع شده و جلوی خروج منابع از شرکت گرفته می‎شود و باعث می‌گردد طلبکاران اطمینان بیشتری به وصول مطالبات خود داشته باشند. برای درک بهتر اندوخته، تعریف سود خالص و سود قابل تقسیم را که در قانون تجارت کشور وجود دارد مشاهده می‎کنید:

تعریف سود خالص (ماده ۲۳۷ قانون تجارت): سودخالص شرکت در هر سال مالی عبارتست ازدرآمدحاصل در همان سال مالی منهای کلیه هزینه ها و استهلاکات وذخیره ها

برای دیدن ادامه مطلب بر روی لینک کلیک کنید: انواع اندوخته ها در حسابداری