شاید زمانی که بیل گیتس در سال 1996 جمله معروف «محتوا پادشاه است» را می نوشت، کسی فکر نمی کرد که حدود 25 سال بعد، بازاریابی محتوا تا این اندازه مهم و ضروری شده و تبدیل به ابزار اصلی رشد و توسعه کسب و کارها شود.
اما امروز (مخصوصاً پس از بحران های اقتصادی و بهداشتی اخیر) همه می دانند که برای موفقیت در بازارهای رقابتی، راهی جز تولید و انتشار محتوای ارزشمند و با کیفیت برای مخاطبان وجود ندارد.
اما سوال این است که چرا کسب و کارهای ایرانی در بازاریابی محتوا هنوز به پختگی لازم نرسیده اند و اکثر سایت های ایرانی، از ضعف در کمیت و کیفیت محتوا رنج می برند؟ چه علتی باعث ضعف در بازاریابی محتوایی استارتاپ های ایرانی شده است؟
دلایل شکست کسب و کارهای ایرانی در بازاریابی محتوایی
بازاریابی محتوایی همیشه به موفقیت منجر نمی شود. دلایل شکست در بازاریابی محتوا ممکن است متعدد و متنوع باشد. اما در این یادداشت به ۵ مورد از این دلایل اشاره می کنیم:
برای دیدن ادامه مطلب بر روی لینک کلیک کنید: ۵ دلیل شکست استارتاپهای ایرانی در بازاریابی محتوا
طبق اعلام وزارت اقتصاد، امروز آخرین مهلت پذیره نویسی صندوق دارا یکم یا همان صندوق متشکل از سهام دولتی در 3 بانک و 2 بیمه معتبر کشور است و این زمان تمدید هم نخواهد شد.
مهم ترین خبر جدید در این خصوص مربوط به موضوع دوره آزادشدن این سهام است. طبق گفته معمارنژاد، معاون وزیر اقتصاد، پیشنهاد جدیدی مطرح شده که طبق آن دوره آزادسازی از دو ماه به یک ماه کاهش خواهد یافت.
با وجود گذشت حدود سه هفته از زمان اعلام این طرح، همچنان سوالاتی در این خصوص مطرح است که به برخی از آن ها پاسخ می دهیم:
۱-کد بورسی لازم است؟
برخی از بانک ها در پیامک های تبلیغاتی خود به نحو گمراه کننده ای به مردم اعلام می کنند که بدون کد بورسی میتوانند در این پذیره نویسی شرکت کنند اما برای خرید این سهام هیچ نیازی به کد بورسی نیست! ولی نکته مهم این است که برای فروش حتما نیاز به کد بورسی هست. لذا شما می توانید سهام دولتی را از طریق بانک ها بخرید و برای فروش آن به تدریج کد بورسی بگیرید.
برای دیدن ادامه مطلب بر روی لینک کلیک کنید: پاسخ به ۴ سوال مهم درباره خرید سهام دولتی
با مشاهده صعود ممتد بازدهی سهام - برای «تقویت بودجه خرید مسکن»، وارد بورس شده بودند، در حال حاضر به فکر خروج از بورس و ورود به بازار مسکن هستند.
تقاضای مسکن نه تنها در تهران که در شهرهای بزرگ از اهرم سود بازار سرمایه برای جبران نسبی قدرت خرید بر اثر جهش قیمتها، استفاده میکند.
عدهای از خانهاولیهای بالقوه که از سال گذشته با مشاهده روند صعودی شاخص بورس، روانه بازار سهام شده بودند تا نقدینگی محدود خود را برای خرید مسکن تقویت کنند، در روزهای اخیر شرایط بازگشت به بازار مسکن را بررسی کردهاند. این موضوع احتمال تبادل تقاضا بین دو بازار سهام و مسکن را تقویت کرده است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، بورس کشور هم در نیمه دوم سال گذشته به میزان محسوس و هم در ابتدای سال ۹۹ به میزان قابل توجه شاهد ورود خانهاولیهای بالقوه به بازار سهام بوده است.
رشد پیدرپی شاخص بورس کشور طی یک سال اخیر سبب شد تعداد بورس اولیها در ماههای اخیر به حد چشمگیری افزایش پیدا کند و در این بین تعدادی از سرمایهگذاران بورسی جدید، خانهاولیهایی بودهاند که نقدینگی آنها کفاف خرید مسکن در بازار مسکن ماههای گذشته را نداده است. اما طی روزهای گذشته نشانههایی از تصمیم برخی خانهاولیها و دیگر سرمایهگذاران مهاجر از بازار مسکن به بورس برای بازگشت به بازار مسکن مشاهده شده است.
برای دیدن ادامه مطلب بر روی لینک کلیک کنید: تبادل تقاضا بین بورس و بازار مسکن
روز گذشته شاهد بهبود نسبی شرایط بازار سرمایه بودیم برخی از صفهای فروش سنگین از جمله صفهای فروش پالایش نفت اصفهان، بانک تجارت، سرمایه گذاری غدیر و تاپیکو جمع شد و روند برخی شرکتهای بزرگ همچون هلدینگ خلیج فارس، کالسیمین و پتروشیمی پردیس و مپنا نیز مثبت شدند.
شاخص کل با افت در حدود ۱۹ هزار واحدی به کمتر از ۹۶۸ هزار و ۴۶۰ واحد رسید تا افت در حدود ۲ درصدی را تجربه کند ارزش معاملات نیز به ۱۴۶ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به روز گذشته از آن در حدود ۵۰ درصد افزایش را نشان میدهد.
بیشترین ارزش معاملات دیروز مربوط به نمادهای “وتجارت”، “شپنا”، “شستا” و “خگستر” بود.
سیاست و اقتصاد کلان
در بازار ارز و طلا همچنان شاهد رشد قیمتها هستیم همانگونه که در روزهای گذشته نیز اشاره شد شاهد رهاشدگی بازارها توسط دولت در سال آخر عمر آن هستیم قیمت هر دلار آمریکا به مرز ۱۷ هزار و ۳۵۰ تومان رسید و هر سکه طلا نیز با رشد حباب قیمتی به بیش از ۵۰۰ هزار تومان به ۷ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسید.
برای دیدن ادامه مطلب بر روی لینک کلیک کنید: تعادل در بازار سرمایه
تخفیف دادن به مشتریان میتواند به تسریع روند معاملات کمک کند. ایجاد حسن نیت بین طرفین باعث درخواست تخفیف از طرف مشتری میگردد. اما شما این مزایا را با تخفیفی استراتژیک میتوانید به دست بیاورید. به مشتری خود اطمینان بدهید که تخفیف دادن قبل از مذاکره میتواند سه پیامد منفی داشته باشد.
۱- خریدار بهطور ناخودآگاه نسبت به شما و محصول یا خدمت شما ارزش کمتری قائل میشود. اگر نرخ بازگشت سرمایه (ROI) آن همان مقداری باشد که شما ادعا میکنید، پس نیاز به فروش با قیمت کمتر ندارید.
۲- در صورت تخفیف نابهنگام، تمرکز مشتری از ارزش جنس به قیمت آن تغییر میکند. بهجای صحبت کردن و فکر کردن دربارهی تاثیر بالقوه محصول در زندگی، مشتری به این میاندیشد که قیمت محصول چقدر است.
۳- در نهایت شما از چانه زدن خسته میشوید، باید این نکته را در نظر گرفت که مذاکرات موفق نیاز به یک دادوستد صحیح دارد. اگر در مراحل اولیه فرایند فروش، تخفیف بدهید در واقع فرصت درخواست تخفیف از طرف مشتری را از دست خواهید داد. این برای شما یک سابقه خطرناک محسوب میشود.
برای دیدن ادامه مطلب بر روی لینک کلیک کنید: ۹ روش برای پاسخ دادن به درخواست تخفیف مشتریان